10 sposobów na szczęście od zaraz czyli emocje pozytywne, które warto poznać

17 lutego 2020
Emocje pozytywne

Jeśli poprosisz kogoś, by wymienił 5 emocji, najczęściej każdy zrobi to z łatwością. Usłyszysz o strachu, gniewie, smutku, czasem wstręcie. Rzadko wśród nich pojawi się emocja pozytywna – a jeśli, najczęściej będzie to po prostu radość. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego rzadziej dostrzegamy pozytywne emocje? I po co nam one? Warto znać (i pamiętać!) całą paletę podstawowych, przyjemnych emocji. Umieć je nazywać i wykorzystywać na co dzień – i wiedzieć, do czego służą. Dlaczego? Bo życie będzie przyjemniejsze 🙂

Na początek krótkie wyjaśnienie. Rozróżnienie na emocje pozytywne i negatywne jest rozróżnieniem tylko przysłowiowym. Nie istnieje coś takiego jak negatywna emocja – wszystkie są nam potrzebne do funkcjonowania i w tym sensie wszystkie są pozytywne. Warto o tym pamiętać, bo często to, co nazywamy emocjami negatywnymi, staramy się tłamsić, wypierać i nie odczuwać (bo przecież są negatywne a więc na pewno nie przyniosą niczego dobrego w naszym życiu). To duży błąd – emocje powstały po to, byśmy lepiej funkcjonowali. Nie są negatywne – choć bywają trudne i nieprzyjemne.

Rozróżnienie na emocje pozytywne-negatywne może wiązać się z instynktownym podziałem na emocje, które lubimy odczuwać (bo kojarzą się np. z poczuciem przyjemności) i te, których odczuwać nie chcemy. Jeśli w tekście będzie pojawiać się taki podział, to właśnie z myślą o takim rozróżnieniu.

Dlaczego łatwiej pamiętamy emocje nieprzyjemne od przyjemnych?
Emocje negatywne służą do przeżycia (w danej chwili), emocje pozytywne – do samorealizacji i zdobywania zasobów na przyszłość. Strach ostrzega przed niebezpieczeństwem, złość pozwala stawiać granice, wstręt chroni np. przed zatruciem. Gdy pojawia się emocja, nadaje ona priorytet działaniu – wystraszeni uciekamy, zniesmaczeni nie tkniemy potrawy. Dopiero gdy jesteśmy bezpieczni, możemy zająć się przyszłością.

Dlaczego akurat te emocje pozytywne warto pielęgnować?
Dlatego, że mają największy wpływ na naszą codzienność (oczywiście – wpływ pozytywny). Poniższego podziału dokonała badaczka emocji pozytywnych, prof. Barbara Fredrickson. Poza emocją wymienioną jako ostatnia, są ułożone w kolejności najczęstszego występowania.

Przeczytaj też: 5 minut dla szczęścia. Przyjemności, które dają szczęście.


1. RADOŚĆ

Kiedy pojawia się emocja?
Radość pojawia się, gdy czujesz się bezpiecznie i gdy coś, na czym Ci zależało, poszło po Twojej myśli.
Radość sprawia, że dobrze się czujesz. Tak, jakby cały świat należał do Ciebie. Masz wrażenie, że wszystko Ci się uda a na Twojej twarzy gości szeroki uśmiech. Cieszysz się, żyjesz pełnią życia.

Co zyskujemy dzięki niej?
Celem tej emocji jest uczenie się. Co ciekawe, ludzie nawet nie wiedzą, że w czasie przeżywania tej emocji nabywają nowe umiejętności, np. społeczne czy psychologiczne.


2. WDZIĘCZNOŚĆ

Kiedy pojawia się emocja?
Gdy doceniasz otrzymany dar. Dar otrzymany dzięki czyjemuś bezinteresownemu uczynkowi. Ale również możesz odczuwać wdzięczność za proste, zwykłe i dobre rzeczy, takie jak czyste powietrze czy piękna pogoda.
Wdzięczność to bardzo przyjemna emocja, składająca się z radości i serdecznego uznania. Ważne, by nie mylić jej z zobowiązaniem, które należy spłacić a więc bywa raczej nieprzyjemne.

Co zyskujemy dzięki niej?
Wdzięczność to raczej “cicha” emocja, bardzo społeczna. Często stanowi motywację do tego, by postępować w życzliwy sposób wobec innych oraz by odwdzięczać się otrzymanym dobrem. Dzięki wdzięczności tworzysz nowe więzi społeczne oraz nabywasz umiejętności do tego, by trafnie okazywać emocje np. miłości.


3. SPOKÓJ

Kiedy pojawia się emocja?
Gdy masz poczucie, że wszystko jest w jak najlepszym porządku, “na swoim miejscu”, że jedyne czego chcesz, to… więcej takiego właśnie spokoju. Niczego więcej nie brakuje.
To wyciszona emocja. Taka, w której chciałoby się zanurzyć i trwać, cieszyć się chwilą obecną.

Co zyskujemy dzięki niej?
To emocja, która pozwala zmienić spojrzenie na siebie, spojrzenie na swój świat. Uczy dystansu. Możesz się dzięki niej dowiedzieć, co naprawdę jest dla Ciebie ważne, co powinno mieć najwyższy priorytet.


4. ZAINTERESOWANIE

Kiedy pojawia się emocja?
Gdy jesteś w bezpiecznym otoczeniu a Twoją uwagę przyciąga coś nowego, nieznanego. Coś, co budzi poczucie nowych możliwości. Chcesz to poznać, chcesz podjąć się nowego wyzwania. Czujesz ożywienie, zaciekawienie, otwartość.

Co zyskujemy dzięki niej?
Przede wszystkim uczysz się nowych rzeczy, poznajesz świat, realizujesz pomysły, zdobywasz nowe kompetencje. Emocja ta dostarcza również nowej energii, ożywienia.


5. NADZIEJA

Kiedy pojawia się emocja?
To nietypowa emocja pozytywna, ponieważ pojawia się wtedy, gdy dzieje się coś złego. Wtedy, gdy znajdujesz się w niekorzystnej sytuacji, gdy masz uzasadnione obawy o przyszłość. To połączenie takiej obawy wraz z wiarą, że sytuacja może się zmienić na lepsze.

Co zyskujemy dzięki niej?
Nadzieja chroni człowieka przed popadnięciem w rozpacz. Zwiększa odporność psychiczną, która jest szalenie ważnym czynnikiem dobrostanu psychicznego i pozwala radzić sobie w życiu z trudnymi sytuacjami.


6. DUMA

Kiedy pojawia się emocja?
Gdy masz świadomość własnego osiągnięcia – takiego, które cieszy się uznaniem społecznym. To emocja, która nie ma dobrej sławy. Należy ją stosować z umiarem. Niepohamowana, może przerodzić się w pychę lub zarozumiałość. Stosowana z umiarem, duma wyzwala chęć powiadamiania o swoim sukcesie innych ludzi.

Co zyskujemy dzięki niej?
Duma wzmaga apetyt na więcej. W myśl zasady “skoro udało mi się dokonać tego, spróbuję kolejnej rzeczy”. Dzięki temu, poczucie dumy napędza motywację osiągnięć. Badania naukowe dowodzą, że emocja ta zwiększa wytrwałość w realizacji trudnych zadań.


7. ROZBAWIENIE

Kiedy pojawia się ta emocja?
Śmiech jest zaraźliwy. To emocja bardzo społeczna, dlatego pojawia się właśnie w czasie kontaktu z drugim człowiekiem. Gdy zdarza się coś nieoczekiwanego, jakieś niepoważne zdarzenie, które wywołuje śmiech. Co istotne, takie zaskakujące wydarzenie bawi jedynie wtedy, gdy sytuacja jest bezpieczna. Gdy koleżanka spadnie z krzesła, reagujesz rozbawieniem pod warunkiem, że wiesz, że nic się jej nie stało.

Co zyskujemy dzięki niej?
Śmiech oznacza, że sytuacja, w której się znajdujesz odpowiada Ci. Że czujesz dobry humor, którym chcesz się podzielić z innymi. W ten sposób budujesz relacje społeczne. Co ważne, rozbawienie rozwija również naszą kreatywność.


8. INSPIRACJA

Kiedy pojawia się ta emocja?
Kiedy widzisz czyjeś działanie w najczystszej, najlepszej postaci. Gdy widok ten sprawia, że chcesz być jak tamta osoba. Chcesz działać w podobny do niej sposób. To emocja, która poprawia nastrój i budzi chęć naśladowania takiej osoby i działania na rzecz ogólnie pojętego dobra.
Porównując się z kimś, zamiast inspiracji można odczuwać zazdrość czy niechęć. To, na którą emocję (pozytywną czy negatywną) się zdecydujesz to każdorazowo Twój wybór.

Co zyskujemy dzięki niej?
Inspiracja to emocja, która wywołuje potrzebę samodoskonalenia, pozwala aspirować do doskonałości. To emocja, dzięki której zdobywasz nowe umiejętności.


9. ZACHWYT

Kiedy pojawia się ta emocja?
Zachwyt czujesz, gdy zapiera Ci dech w piersi. Gdy widzisz bądź czujesz coś wielkiego, wspaniałego, dobrego. Czasem jest to przyroda, czasem dokonania ludzkie.

Co zyskujemy dzięki niej?
Dzięki zachwytowi pojawia się poczucie, że jesteś częścią czegoś wielkiego, wspaniałego. Niezależnie, czy uważasz, że to dzieło Boga, czy też wytwór ludzkości. To emocja związana z poczuciem sensu, emocja samoświadomościowa.


10. MIŁOŚĆ

Kiedy pojawia się ta emocja?
Miłość bardziej kojarzy się z relacją np. z partnerem, dzieckiem, rodzicem niż z emocją (emocja z założenia trwa chwilę). Kiedy zatem można mówić o miłości-emocji?
Gdy czujesz radość, wdzięczność, spokój, zainteresowanie, nadzieję, dumę, rozbawienie, inspirację czy zachwyt w towarzystwie innej, bliskiej Ci osoby. Z którą w tym momencie podzielasz to uczucie. W takiej sytuacji możemy mówić o emocji miłości, która trwa krótką chwilę.

Co zyskujemy dzięki niej?
Miłość buduje zaufanie i intymność. To dzięki niej tworzą się długotrwałe więzi, bliskie relacje.


Przeczytaj też: Jak odczuwać pozytywne emocje? 4 skuteczne sposoby


Emocje powstają pod wpływem czynników zewnętrznych, na które nie mamy wpływu. Za to mamy wpływ na interpretację takiego zdarzenia. Gdy ktoś nadepnie nam na stopę, możemy zareagować złością lub rozbawieniem. To nasz wybór. Czasami w tym, na co reagujemy automatycznie negatywnie można odnaleźć coś dobrego. To wymaga wysiłku. A czasem brakuje energii by dokonać takiej reinterpretacji. By bawić się śmiesznością, koncentrować się na ludziach, pozwalać sobie marzyć. Każdy z nas może włączać pozytywność w różnych sytuacjach. Warto ten dar wykorzystać.

Emocje pozytywne

Źródło:
Fredrickson, B. (2009), Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Możesz także polubić:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz