5 minut dla szczęścia: Przyjemności, które dają szczęście

25 maja 2020
pozytywne wspomnienia

Łatwo cieszyć się pozytywnością w piękny, słoneczny dzień. Na beztroskich wakacjach lub gdy wszystko w życiu się dobrze układa. Ale co, gdy dopada Cię codzienna, mało zajmująca rutyna? Lub gdy piętrzą się problemy i już nawet nie pamiętasz kiedy ostatni raz spotkało Cię coś dobrego? Nawet wtedy możesz odczuwać dużo pozytywnych emocji. Z pomocą przychodzi technika nazywana delektowaniem się.

Delektowanie się polega na zwracaniu uwagi na pozytywne wydarzenia w życiu. Ich docenianie i wzmacnianie oraz przedłużanie radości z ich przeżywania. Tej techniki – jak wielu innych rzeczy w projektowaniu swojego szczęścia – trzeba się nauczyć.

To fajna technika, przydatna szczególnie wtedy, gdy niewiele dobrego się u Ciebie dzieje (bo np. przebywasz w izolacji spowodowanej koronawirusem). Dzięki niej, nawet nieliczne dobre chwile mogą sprawić, że ostatecznie będziesz odczuwać wysokie zadowolenie z życia.

Przeczytaj też: 10 emocji pozytywnych, które warto pielęgnować

Masz do dyspozycji aż 5 technik, które rozwijają zdolność delektowania się pozytywnymi momentami.

1. Dzielenie się z innymi
Podziel się dobrym przeżyciem z bliską Ci osobą. Już sam fakt, że będziesz opowiadać o tym wydarzeniu komuś, daje okazję do ponownego przeżycia pozytywnych emocji. Ale to nie koniec. Gdy bliska Ci osoba aktywnie i pozytywnie zareaguje na tę wiadomość, nie tylko jeszcze bardziej zwiększycie poziom przyjemnych emocji, ale też umocnicie Waszą relację.

2. Tworzenie wspomnień
Zrób “stopklatkę” w swojej pamięci z dobrego wydarzenia lub zachowaj na pamiątkę jakiś drobny przedmiot z nim związany. A później wspominaj (jeszcze lepiej jeśli zrobisz to z innymi osobami). Gdy dzieliłam się moimi sposobami na szczęście, wspominałam o regularnym przeglądaniu zdjęć i tworzeniu albumów upamiętniających najlepsze momenty. Kiedy ostatni raz zdarzyło Ci się robić porządek w swoich zdjęciach?

3. Gratulowanie sobie
Duma jest świetną pozytywną emocją, ale ma złą sławę. Często jest utożsamiana z zarozumiałością lub butą. Nie bój się dumy. I delektuj się tą emocją, gdy się pojawi. Pamiętaj o tym, ile pracy kosztowało Cię dotarcie do celu i jakie wrażenie wywiera to na innych. Poczuj dumę!

4. Wyostrzenie percepcji
Skoncentruj się na pewnych elementach danej dobrej chwili, pomijając pozostałe. Gdy jesz pyszną lazanię, którą przygotował Twój mąż, spróbuj skoncentrować się na smaku sosu lub konkretnej przyprawy. Gdy słuchasz muzyki, zamknij oczy i podążaj za dźwiękiem smyczków.

5. Pochłonięcie
Pozwól sobie na całkowite pochłonięcie tym, czym właśnie się zajmujesz. Nie myśl o innych rzeczach, które musisz później zrobić. Lepiej zastanów się, jaki jest następny krok, który czeka na Ciebie teraz. I jak jeszcze bardziej możesz ulepszyć to, co teraz robisz.

Techniki delektowania się

Przeczytaj też: Jak odczuwać pozytywne emocje? 4 skuteczne sposoby

Wspominałam, że delektowanie się to technika, której trzeba się nauczyć. Polecam Ci ćwiczenia i zadania, które pozwolą Ci krok-po-kroku rozpracować tę technikę i zaplanować skuteczne jej wykorzystywanie. Ćwiczenia znajdziesz w specjalnie przygotowanych kartach pracy. Do pobrania poniżej 🙂

Karty pracy możesz pobrać tutaj:

.

Źródła:
Kaczmarek, Ł. (2016), Pozytywne interwencje psychologiczne, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Seligman, M. (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Możesz także polubić:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz