Jak być szczęśliwym?

10 lutego 2020
Jak być szczęśliwym?

Dlaczego szczęście?

Z czym kojarzy Ci się psycholog? Mogę się założyć, że znam odpowiedź! To terapeuta, który za zamkniętymi drzwiami rozmawia z pacjentami – pomaga im rozwiązać problemy, przynosi ulgę w cierpieniu psychicznym. To najczęstsze i jednocześnie bardzo dobre skojarzenie. Depresja, zaburzenia osobowości, problemy z trudnymi emocjami, choroba alkoholowa i wiele innych – psychologowie pomagają rozwiązać problemy, z którymi trudno poradzić sobie samemu. I robią tak od lat. I choć taki tradycyjny cel psychologii jest bardzo ważny, ma pewną niedoskonałość. Terapia kończy się zazwyczaj w momencie rozwiązania problemu, a więc w momencie dotarcia do punktu “brak cierpienia”. Ale brak cierpienia to przecież za mało, by czuć prawdziwą satysfakcję z życia. To po prostu brak cierpienia.

Dlatego powstała psychologia pozytywna, która pokazuje, jak pójść krok dalej. Pokazuje, jakie działania każdy z nas może podjąć, by trwale podnieść poziom swojego szczęścia. Pokazuje, jak być szczęśliwym.

Szczęście czyli co?

Co widzisz, gdy myślisz “szczęście”? Podkowę? Wygrany los na loterii? To szczęście rozumiane jako “fart”, “uśmiech losu”. A może myślisz o tych chwilach ogromnej radości, euforii, gdy przydarzyło się coś bardzo dobrego i rozpiera Cię entuzjazm? W obu tych przypadkach masz na myśli szczęście, które po angielsku nazwalibyśmy “luck” albo “happiness” – coś, co może kojarzyć się z emocjami radości lub pokrewnymi. Coś, co z założenia trwa tylko przez chwilę i jest efektem czynników zewnętrznych (na które nie masz wpływu albo wpływ masz niewielki).

Psychologia pozytywna woli brać sprawy w swoje ręce. A chwilowe emocje zmienia w długotrwały stan. Szczęście w taki sposób rozumiane po angielsku nazwalibyśmy “wellbeing”. Czyli – tłumacząc dosłownie –  dobrostan, stan, w którym jest nam dobrze. Jak to zrobić? Małymi krokami i świadomie. Wybierając na co dzień te działania, które wellbeing będą zwiększać i rezygnując z tych, które są z nim nie po drodze. To proces – dlatego nie od razu poczujesz ogromną zmianę. Za to powoli, krok za krokiem, każdym takim świadomym i odpowiedzialnym działaniem (lub rezygnacją z działania) będziesz zwiększać i wydłużać własny dobrostan psychiczny. A jakie to działania? Na to pytanie odpowiada właśnie psychologia pozytywna.

Przeczytaj też: Z czego składa się szczęście? 5 filarów dobrego życia

Czym jest “Projekt szczęście”?

Projekt szczęście to miejsce w sieci, które krok po kroku pokaże Ci, jak psychologię pozytywną wykorzystać w praktyce. Jak dzięki temu lepiej korzystać z pozytywnych emocji (i zarządzać tymi trudnymi), jak poprawić relacje, czerpać satysfakcję ze swoich osiągnięć, skutecznie angażować się w działanie. Jak mieć dobre, pełne sensu, życie. Czyli jak osiągnąć tzw. życiowy rozkwit.

Stworzyłam Projekt Szczęście, ponieważ bardzo wierzę w psychologię pozytywną. Jako psycholog z jednej strony śledzę wyniki badań psychologicznych, które jednoznacznie pokazują jak skutecznie i trwale potrafi zmienić funkcjonowanie człowieka. Z drugiej strony wiele z tzw. interwencji pozytywnych (narzędzi do wprowadzania zmian) z sukcesem wypróbowałam na sobie. Nie będę owijać w bawełnę – czasem to niełatwa droga. Ale czy nie warto zawalczyć o własne szczęście?

Przeczytaj też: Moje sposoby na szczęście

Bardzo Ci dziękuję za przeczytanie tego tekstu. Jeśli chociaż trochę zachęciłam Cię do rozpoczęcia sensownych i dających rezultaty starań o Twój dobrostan – proszę, napisz w komentarzu co o tym myślisz 🙂 Jeśli nie – także podziel się swoimi uwagami. Z góry dziękuję.

I na koniec… 
Badania pokazują, że samo czytanie o psychologii pozytywnej zwiększa dobrostan psychiczny. Zatem… Do dzieła! 🙂

Możesz także polubić:

2 komentarze

  • Reply Małgorzata 25 lutego 2020 at 10:45

    Dziękuję że jest coś takiego psychologia pozytywna. Potrzebuję pomocy więc będę korzystać.

    • Reply Ania 27 lutego 2020 at 20:52

      Mam nadzieję, że będę mogła pomóc 🙂

    Zostaw komentarz