Jak dobrze przetrwać izolację?

20 kwietnia 2020
koronawirus izolacja

Obecna sytuacja jest dla wszystkich trudna. Jesteśmy istotami społecznymi, tymczasem od tygodni przebywamy w długotrwałej izolacji, ograniczając do minimum wyjścia z domu. W poprzednich artykułach pomagałam Wam radzić sobie z trudnymi emocjami, stresem i zachować pozytywne myślenie. Koronawirus to wciąż (niestety!) aktualny temat a ja jeszcze nie wyczerpałam tematu. Dlatego zapytałam ekspertki od stresu o ich najlepsze patenty, jak dobrze poradzić sobie w tym trudnym czasie. Konkretnie i w praktyce.

Magda – Streskiler

Czy masz swoje sposoby, które pozwalają Ci poradzić sobie z długotrwałym przebywaniem w izolacji? 
Tak, pierwszym z nich jest zastanowienie się: co chcę i mogę zrobić w tej sytuacji, a więc szukam szans dla siebie. Jako istoty społeczne możemy mocno odczuć izolację na poziomie naszych relacji z innymi. Codziennie więc staram się utrzymywać kontakt telefoniczny z najbliższą rodziną i co kilka dni sprawdzam, co słychać u moich przyjaciół. 
Natomiast jest jeszcze druga strona medalu. Przebywając w małym mieszkaniu z partnerem 24h/dobę jego obecność mnie czasami przytłacza. Staram się więc codziennie znaleźć czas tylko dla siebie, np. z książką na balkonie. W ten sposób się regeneruję. 
Zdaję sobie sprawę, że myśli o długotrwałej izolacji mogą przerażać: “Ile czasu jeszcze będę siedzieć w domu?”. Ja staram się skupiać na tym, co mogę zrobić dzisiaj i jak dzisiaj zaspokoić swoje potrzeby. Jutrem zajmę się jutro.
W tej chwili coraz bardziej zaczynam odczuwać zmniejszenie aktywności fizycznej, dlatego w domu praktykuję jogę, a wychodząc do sklepu, wybieram dłuższą drogę, którą przechodzę na piechotę. Nie ukrywam, że jestem raczej typem domatora, więc poświęcam się także innym, zwykłym dla mnie, codziennym czynnościom, jak na przykład: rysowanie, czytanie książek, pisanie. Dzięki temu, że teraz mam więcej czasu, postanowiłam zaangażować się w moje zawodowe i osobiste zainteresowanie, jakim jest inwestowanie.

Przeczytaj też: Koronawirus: 30 prostych sposobów na zredukowanie stresu

Jakie nawyki pomagają Ci zachować zdrowie psychiczne? 
Moja higiena psychiczna opiera się na 4 filarach:
I – dbanie o siebie: mam tu na myśli poznawanie i zaspokajanie swoich potrzeb, ten punkt jest obszerny ponieważ zaliczam do niego nie tylko potrzeby wymienione przez Abrahama Maslowa, ale również m.in.: bycie asertywnym, rozpoznawanie i zarządzanie swoimi emocjami, wyznaczanie granic, wybaczanie sobie błędów, przejście na slow-life, akceptowanie i kochanie swojego ciała oraz zdrową samoocenę.
II – medytacja: codzienna wieczorna medytacja jest dla mnie jak wieczorny prysznic, zmywam z siebie tysiące myśli z obecnego dnia, dzięki takiej medytacji skończyłam z analizowaniem typu “czy to, co zrobiłam było właściwe, czy nie?”. Kogo to obchodzi, dzień minął i już tego nie zmienię, akceptuję to doświadczenie i je odpuszczam, by jutro zacząć od czystej strony; medytuję codziennie przy zgaszonym świetle od 5 do 30 minut.
III – aktywność fizyczna: głównie były to spacery, joga i jazda na rowerze, ale w związku z obecną sytuacją została mi tylko joga, aktywność fizyczna oczyszcza mój umysł i wyładowuje negatywną energię, po spacerze czy godzinnej jodze czuję się jak nowonarodzona; ćwiczę na macie w domu kilka razy w tygodniu.
IV – rozwijanie pasji i aktywne tworzenie: kiedyś było to malowanie obrazów, w tej chwili przerzuciłam się na rysowanie, uwielbiam aktywności, po których mogę powiedzieć: “ja to stworzyłam” – to daje mi ogromną satysfakcję, ale też… ucisza umysł, gdy maluję lub rysuję tak bardzo skupiam się na tej aktywności, że w tym czasie jednocześnie nie umiem się martwić czy nadmiernie analizować codziennych sytuacji.

Jak radzisz sobie z trudnymi emocjami związanymi z koronawirusem?
Zdaję sobie sprawę, że w tej sytuacji trudnych emocji nie brakuje. Muszę jednak przyznać, że ja jestem nad wyraz spokojna. Nie znaczy, że bagatelizuję sytuację, ale po prostu wiem, że z tego wyjdziemy. Wszystko się kiedyś kończy, nawet koronawirus. Wiem, że w końcu będzie dobrze. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że każdy tę sytuację może odczuwać inaczej. Moim sposobem na trudne emocje jest po pierwsze ich akceptacja – akceptacja poprzez obserwację. W momencie, kiedy zaczynam podejrzewać, że coś nie gra, nazywam emocje: “Ok, czuję smutek.” następnie daję mu się wyrazić, np. poprzez płacz. Natomiast częstszą emocją, jaką obserwuję teraz u innych jest złość i frustracja. Ja złość wyrażam poprzez: rzucanie patykami i kamieniami (w miejscach nieuczęszczanych przez ludzi, np. na polu), pójście na szybki spacer, nurkowanie w wodzie i krzyczenie, uderzanie pięścią w poduszkę (tę lubię najmniej, bo jednak poduszka w końcu może nie wytrzymać :). Wiem też, że kierowana silnymi emocjami, mogę dokonywać szybkich, irracjonalnych wyborów, dlatego zanim zareaguję, daję sobie czas, przykładowo: nie odpisuję na złośliwego SMS-a w złości i nerwach, tylko spisuje na kartce swoje emocje oraz to, co chciałabym powiedzieć osobie, która mnie zdenerwowała. Daję sobie czas na ochłonięcie i dopiero, gdy emocje opadną decyduję, jakie działanie chcę podjąć. Zapisywanie swoich emocji naprawdę pomaga.

Przeczytaj też: Koronawirus: Jak zachować pozytywne myślenie?

Kamila – Uważniej.pl

Czy masz swoje sposoby, które pozwalają Ci poradzić sobie z długotrwałym przebywaniem w izolacji?
Sytuacja, w której obecnie się znajdujemy jest dla nas zupełnie nowa i nie bójmy się tego powiedzieć, że jest również trudna. Na początku jak każdy potrzebowałam czasu na to, aby odnaleźć się w nowej sytuacji i dostosować się do nowej rzeczywistości. Obecnie sprawdzają się u mnie najlepiej trzy sposoby. Pierwszy polega na tworzeniu szeroko pojętego planu dnia. Staram się mniej więcej określić bloki czasowe, w których zajmuję się konkretnymi rzeczami. Drugi sposób poniekąd wynika z pierwszego, ponieważ staram się produktywnie spędzać czas podejmując się różnego rodzaju aktywności związanych zarówno z rozwojem (np. kursy i szkolenia on-line) oraz rzeczami, na które wcześniej brakowało mi czasu. Trzecim sposobem są rozmowy i spotkania on-line z osobami, z którymi w chwili obecnej nie mogę się spotkać.

Przeczytaj też: Jak pozbyć się natrętnych myśli?

Jakie nawyki pomagają Ci zachować zdrowie psychiczne?
Jednym z pierwszych kroków, jakie poczyniłam na samym początku było ograniczenie sprawdzania wiadomości na temat sytuacji związanej z koronawirusem w Polsce. Początkowo czytałam lub oglądałam wiadomości dwa razy dziennie, a w chwili obecnej robię to raz na dwa/trzy dni. I co najważniejsze – sięgam po wiadomości tylko z wiarygodnych źródeł.
Przykładem nawyku, który pomaga mi w dbaniu i zachowaniu zdrowia psychicznego jest przede wszystkim wspomniane wcześniej planowanie. Dzięki stworzeniu ogólnego schematu dnia określam czas, który poświęcam rodzinie, pracy, obowiązkom, a także małym przyjemnościom.
Ponadto od długiego czasu praktykuję kilka czynności, które są szczególnie dla mnie ważne w obecnej sytuacji, ponieważ umożliwiają osiągnięcie wewnętrznej równowagi i komfortu psychicznego. Zaliczam do nich m.in.: bycie blisko siebie i swoich emocji, dbanie o siebie na co dzień i bycie dla siebie dobrym, praktykowanie wdzięczności oraz uważności, a także różnego rodzaju ćwiczenia: fizyczne, rozwojowe, relaksujące oraz oddechowe.

Jak radzisz sobie z trudnymi emocjami związanymi z koronawirusem?
Doświadczyłam różnych trudnych emocji, które pojawiły się we mnie w związku z obecną sytuacją. Jednak najbardziej kluczowym momentem była akceptacja zarówno tego, co się teraz dzieje oraz emocji, które się we mnie pojawiły. Pozwoliłam sobie na odczuwanie takich emocji, jak np. lęk, smutek, niepewność. Bardzo pomocne i cenne okazały się również rozmowy z bliskimi osobami, a także pomaganie i wspieranie innych. Ponadto każda czynność, którą wykonuję: planowanie, ćwiczenia, produktywne spędzanie czasu oraz dbanie o siebie jest dla mnie sposobem na poradzenie sobie z trudnymi emocjami. Dodatkowo odkryłam na nowo malowanie akwarelami oraz układanie puzzli. Obydwie te czynności działają na mnie kojąco oraz wyciszająco. 

Przeczytaj też: Koronawirus: Jak radzić sobie z trudnymi emocjami? 9 strategii na kryzys

A jakie są Twoje sposoby na izolację?

Możesz także polubić:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz