Jak odczuwać pozytywne emocje? 4 skuteczne sposoby

27 kwietnia 2020
jak odczuwać pozytywne emocje

Mamy do dyspozycji całą paletę emocji pozytywnych, które warto pielęgnować. Są nie tylko przyjemne ale robią dużo dobrego w naszym życiu. Warto się nauczyć odczuwać je częściej i dłużej. Ale jak to robić dobrze? Wmawianie sobie na siłę “teraz będę czuć radość” jest nieskuteczne, ale przede wszystkim szkodliwe. Na szczęście istnieją 4 sprawdzone i dobroczynne dla nas sposoby na wzbudzanie pozytywnych emocji. Jak to się robi?

Zacznę przewrotnie – wszystkie emocje są ważne i potrzebne. Negatywne emocje, odczuwane np. po stracie albo w sytuacji zagrożenia są adekwatne, dobre i pożyteczne. Gdy jesteś w żałobie, daj sobie czas na żałobę, nie próbuj na siłę odczuwać radości. W emocjach istotny jest kontekst. Nieustanne odczuwanie emocji pozytywnych byłoby szkodliwe – to brak informacji (wglądu w swój stan emocjonalny) oraz wyczerpanie zbyt silnymi uczuciami. Wyobraź sobie psa, który zawsze merda ogonem. Skąd mielibyśmy wiedzieć, kiedy naprawdę ma powody do radości? Poza tym taki wiecznie szczęśliwy pies dość szybko by się zmęczył. Dlatego emocje powinny zależeć od kontekstu, również te pozytywne.

Przeczytaj też: 10 emocji pozytywnych, które warto pielęgnować

To, co jest kluczowe w zwiększaniu poziomu szczęścia to stosunek emocji pozytywnych do negatywnych. Dobrą praktyką jest stopniowe zwiększanie częstotliwości tych pierwszych i eliminowanie tych drugich z sytuacji, w których nie muszą bądź nie powinny zaistnieć. Dziś zajmiemy się tą pierwszą częścią.

Oczywiście możesz sobie powiedzieć “teraz będę czuć radość/ dumę/ zachwyt” ale to nie działa. Na pewno pamiętasz takie próby w swoim życiu. Przypomnij sobie uczucie złości, próbę opanowania i wmawiania sobie “odczuwam spokój”. No cóż, podziałało? 😉

Co więcej, wmawianie sobie emocji jest szkodliwe, tak jak mówienie – niezależnie od okoliczności (pamiętasz? kontekst!) “myśl pozytywnie!”. Na szczęście, mamy aż 4 sposoby, które są pożyteczne, skuteczne i… całkiem proste.

Sposób 1. Wróć myślami do dobrych chwil
Usiądź wygodnie w fotelu (może to być fotel samochodowy gdy stoisz w korku a nawet fotel dentystyczny) i przypomnij sobie sytuację z przeszłości, gdy rozpierała Cię radość, wdzięczność, rozbawienie, inspiracja… Zanurz się myślami w tych chwilach, spróbuj przeżyć je ponownie a istnieje duża szansa, że ponownie odczujesz również towarzyszące tamtej sytuacji emocje. Czyż to nie najlepszy sposób na korki, dentystę i inne mało przyjemne zajęcia? 🙂

Przeczytaj też: 5 minut dla szczęścia. Dziennik wdzięczności

Sposób 2. Zachowuj się szczęśliwie
Istnieje bardzo ścisły związek między naszym ciałem a duchem. Osoby smutne często są zgarbione a wystraszone skulone itd. Ale związek działa również w drugą stronę. To, jaką masz postawę ciała czy mimikę może wpłynąć na Twoje emocje (fachowo nazywa się to mimicznym sprzężeniem zwrotnym).

Psychologowie zrobili pewien eksperyment, w którym uczestnicy trzymali ołówek w ustach a następnie przeglądali zabawne obrazki. Część osób trzymała ołówek w zębach (“od ucha do ucha”) co wymuszało taką mimikę twarzy, jaką mamy podczas uśmiechu. Z kolei druga grupa osób trzymała ołówek w ustach (jak lizaka), naśladując mimikę występującą przy smutku. Co się okazało? Grupa z ołówkiem w zębach uznawała obrazki za znacznie śmieszniejsze. 

Dlaczego tak się stało? Uczestnicy eksperymentu nieświadomie interpretowali okoliczności zewnętrzne (obrazki) jako źródło emocji, które odczuwali. A naprawdę odczuwali je dzięki odpowiedniej mimice.

Co więc Ty możesz zrobić, by odczuć przypływ pozytywnych emocji? Zachowuj się, przybierz postawę i mimikę jak podczas takich emocji właśnie. Pamiętasz? Obiecywałam, że sposoby będą proste 🙂

Sposób 3. Znajdź odpowiedni kontekst
Szukaj miejsc, sytuacji, ludzi, przy których odczuwasz pozytywne emocje. Zachwycają Cię Bieszczady? Wybierz się na weekendową wędrówkę po górach. W towarzystwie przyjaciółki zawsze śmiejesz się do łez? Umów się z nią na kawę. W kontekście, w którym często odczuwasz pozytywne emocje jest znacznie większa szansa, że one znów się pojawią. Przecież trudno je odczuwać w dusznym, zaciemnionym pokoju w samotny ponury wieczór.

Sposób 4. Zauważaj pozytywne emocje
One pojawiają się znacznie częściej, niż sądzimy, ale nie zawsze jesteśmy ich świadomi. Radość jest intensywna, więc trudno ją przeoczyć. Ale mamy inne, pozytywne, wyciszone emocje. Staraj się uświadamiać je sobie, gdy je poczujesz. I delektować się nimi, dzięki czemu możesz je wydłużyć. Tutaj może pojawić się pokusa, by spróbować je sobie narzucić, gdy odejdą. Ponownie – to bardzo zły pomysł.

Psycholog James Pawelski porównuje pielęgnowanie emocji do pielęgnowania roślinki. Nie możesz jej zmusić, by zakwitła, tak jak nie możesz narzucić sobie danej emocji. Ale możesz znaleźć podstawę do rozkwitu, poprzez pielęgnację i stworzenie odpowiednich warunków. Te 4 sposoby to właśnie najlepsze, co możesz zrobić do rozkwitu swojej pozytywności.

Przeczytaj też: 5 minut dla szczęścia. Przyjemności, które dają szczęście

Sposoby są proste ale najlepsze jest to, że możesz zacząć je stosować od razu, samodzielnie. Wybierz jedną z pozytywnych emocji z tej listy i spróbuj jednej lub kilku technik podanych powyżej. A następnie podziel się efektami w komentarzu. Powodzenia! 🙂

Przeczytaj też: Koronawirus: Jak zachować pozytywne myślenie?

Jak odczuwać pozytywne emocje? 4 skuteczne sposoby

Źródło: 
Pawelski, J., Positive Psychology: Applications and Interventions by University of Pennsylvania.

Możesz także polubić:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz