Jak pozbyć się natrętnych myśli?

4 maja 2020
jak przestać się zamartwiać?

Ciągle dopadają Cię natrętne myśli? Nieustannie przypominasz sobie, co poszło nie tak (lub mogło pójść lepiej) w Twojej przeszłości? Albo zamartwiasz się przyszłością? Przecież czasy takie niepewne… To na pewno generuje stres. Pojawia się niepokój? Lęk, złość, przygnębienie? A może wszystko naraz? Jeśli Twoje zwyczajne sposoby na zrelaksowanie się nie pomagają, mam dobrą wiadomość. Jest coś, co może pomóc. 

Co takiego? Naukowe, przebadane techniki psychologiczne. Są skuteczne. I do zrobienia jeszcze dziś – dosłownie w 3 minuty!

Wyobraź sobie perfekcyjny dzień. Słońce świeci, ptaszki śpiewają, jest idealnie… No cóż, nie do końca. Nawet w takim dniu znajdą się rzeczy, które będą Cię irytować, sytuacje, które będą Cię frustrować i ludzie, którzy będą Cię denerwować. A Twój mózg jest zawsze w gotowości, by szukać właśnie takich, złych informacji. Dlaczego? Dlatego, że rządzi nim zjawisko, które psychologia nazywa inklinacją negatywną.

inklinacja negatywna

To zjawisko jest wykorzystywane przez media – dlatego w wiadomościach głównie pojawiają się negatywne informacje. One się sprzedają.

A dlaczego nasz mózg automatycznie skupia się na tym co złe i przygnębiające? Odpowiedź jest prosta: by nas chronić. Gdy tylko pojawiają się pierwsze oznaki problemów, mózg uruchamia alarm – reakcję stresową. Wytwarza adrenalinę i kortyzol – hormony, które mobilizują organizm i mają za zadanie pomóc uporać się z trudną sytuacją. Niewiele trzeba, by włączyć taki alarm. Wszystko może wywołać reakcję stresową. Kiepski zapach, głośny dźwięk, wykrzywiona twarz…. Reakcję stresową może uruchomić nawet negatywna myśl. Niestety hormony stresu nie tylko mobilizują organizm do walki (lub ucieczki) ale również obniżają nastrój. Pojawia się zdenerwowanie, zirytowanie, złość, lęk i tak dalej…

Co dalej?

Kiepski nastrój sprawia, że jeszcze bardziej skupiamy się na negatywnych informacjach. A one jeszcze bardziej obniżają nasze samopoczucie… Wpadamy w błędne koło i czujemy się coraz gorzej.

spirala negatywności

Jednym ze sposobów na przełamanie tej spirali jest skupienie się na czymś pozytywnym. To może być cokolwiek – szczęśliwe wspomnienie, coś, na co wyczekujesz, piękny kwiatek… Kiedy skupiamy się na czymś pozytywnym, mózg uwalnia hormony szczęścia, takie jak endorfiny, serotoninę czy dopaminę. One powodują, że czujemy się spokojni, usatysfakcjonowani i szczęśliwi.

skupianie się na pozytywności

Im bardziej skupiamy się na tym, co pozytywne, tym większa dawka hormonów szczęścia. Innymi słowy, im bardziej delektujesz dobrymi rzeczami, tym lepiej się czujesz.

By przekierować uwagę na pozytywność wystarczy skupić się na pozytywnych słowach. Brzmi zbyt prosto? Badania neuropsychologiczne pokazują, że sposób jest prosty, ale skuteczny! 

Jak możesz to zrobić? W bezpłatnym zeszycie ćwiczeńPozbądź się stresu i natrętnych myśli” znajdziesz wykreślanki, które pomogą Ci w tym zadaniu. Spróbuj znaleźć wszystkie pozytywne słowa ukryte w zgadywance i sprawdź, jak się czujesz.

A poza wykreślankami? Kilka innych technik oraz ćwiczenia, które pozwolą Ci zapanować nad stresem i pozbyć się natrętnych myśli. Będziesz mieć frajdę wykonując te ćwiczenia. Ale będziesz je wykonywać nie dlatego, że są fajne. One pomogą Ci poprawić nastrój. Zredukować stres i pozbyć się natrętnych myśli. Dzięki nim poczujesz się lepiej!

Powodzenia! 🙂
Pozbądź się stresu i natrętnych myśli

.

Możesz także polubić:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz