Koronawirus: Jak radzić sobie z trudnymi emocjami? 9 strategii na kryzys

6 kwietnia 2020
Koronawirus trudne emocje

Jedną z funkcji trudnych emocji jest informowanie nas, że dzieje się coś złego. A przecież się dzieje. Dlatego to, że czujesz teraz lęk, złość, smutek czy frustrację jest jak najbardziej naturalne. Rzeczywistość jest nieprzewidywalna i zagrażająca. Jednak zbyt silne skupianie się przez dłuższy czas na negatywnych emocjach może być dla Ciebie niekorzystne. Może na przykład doprowadzić do depresji. Jak w dobie koronawirusa utrzymać równowagę emocjonalną i poradzić sobie z trudnymi emocjami?


Przeczytaj też: pozytywne emocje w czasach kryzysu

ZAAKCEPTUJ SWOJE EMOCJE
Wszystkie emocje są nam potrzebne. Dlatego gdy teraz czujesz strach, smutek, lęk czy bezradność, nie odpychaj ich od siebie. Zaakceptuj je, pozwól sobie poczuć to, co doświadczasz. Pamiętaj jednak, by nie pogrążać się zbyt długo w tej negatywnej przestrzeni emocjonalnej.

OPIERAJ SIĘ NA FAKTACH
To, co może się wydarzyć jest przerażające. Łatwo zatopić się w katastroficznych myślach. Jednak niepotrzebne zamartwianie się to nie tylko utrata energii, to również niepotrzebny lęk. Czy wiesz że lęk wpływa negatywnie na naszą odporność? Dlatego, zanim wyobrazisz sobie najgorszy możliwy scenariusz, przeanalizuj fakty. A te już nie są takie straszne. Przykład? Zdecydowana większość z nas jest zdrowa. Większość chorych przechodzi chorobę prawie bezobjawowo. Już wielokrotnie pokonywaliśmy globalne epidemie – np. Sars w 2003 roku czy świńską grypę w 2009. Jasne, przed nami ciężkie miesiące, ale ostatecznie wygramy i z tym wirusem.

SKUP SIĘ NA TYM CO MOŻESZ KONTROLOWAĆ
Kiedy w Twoim życiu pojawia się trudna, powodująca lęk sytuacja, zadaj sobie pytanie, czy możesz coś z tym zrobić. Jeśli możesz podjąć działania, masz sytuację pod kontrolą. To zmniejsza lęk.
Myślisz, że nie masz wpływu na to, co się dzieje w związku z koronawirusem? Wręcz przeciwnie – możesz kontrolować wiele aspektów tej trudnej sytuacji: regularne mycie rąk, stosowanie się do zaleceń (#zostańwdomu), zachowywanie ostrożności podczas zakupów i wiele innych. Skup się na tym, co możesz kontrolować.

ZAAKCEPTUJ TO, CZEGO NIE MOŻESZ KONTROLOWAĆ
Oczywiście zawsze znajdą się zmienne, które wymykają się spod kontroli. Tutaj jest ich całe mnóstwo. To dlatego koronawirus jest taki przerażający. W takiej sytuacji najzdrowszym zachowaniem jest zaakceptowanie faktu, że nic nie możesz z tym zrobić.
Jeśli będziesz się tym zamartwiać, narzekać, bez przerwy rozmyślać to wszystko podniesie Twój poziom stresu. Dlatego gdy złapiesz się na takich myślach – wróć do tego, co możesz kontrolować.

Co możesz kontrolować?

POSZUKAJ WSPARCIA U BLISKICH
Świadomość, że w tym trudnym czasie nie jesteś samotną wyspą, jest pokrzepiająca. To takie szczęście w nieszczęściu tej pandemii – że zdarzyła się w czasach, w których mimo izolacji dzięki technologii wciąż możemy utrzymywać regularne kontakty z bliskimi. Korzystaj z tego. Jeśli natomiast mieszkasz z rodziną, to dobry czas, by umocnić więzi. Postaw na bliskość – tę fizyczną (często się przytulajcie) i emocjonalną. Pielęgnowanie bliskich relacji podnosi poziom oksytocyny, a ta działa na nas uspokajająco. To się dzieje już na poziomie fizycznym: oksytocyna zwalcza kortyzol – hormon stresu.


Przeczytaj też: 30 sposobów na zredukowanie poziomu stresu


UTRZYMUJ CODZIENNĄ RUTYNĘ
Pokusa, by cały dzień przesiedzieć w piżamie z miską popcornu i pilotem do Netflixa jest ogromna. Jednak na dłuższą metę (a obecna izolacja jest projektem długoterminowym!) taka strategia doprowadzi Cię do przygnębienia i niepokoju. Twoje ciało i Twój mózg potrzebują różnorodności i aktywności. Dlatego ustal harmonogram dnia, dzieląc dobę na pracę, odpoczynek, aktywność fizyczną. To pozwoli Ci zachować poczucie celu, produktywności i cieszyć się czasem wolnym. A przede wszystkim poczujesz, że masz nad czymś kontrolę – nawet jeśli to tylko struktura dnia.

OGRANICZ MEDIA (W TYM MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE)
Kolejną rzeczą, nad którą masz kontrolę, to ilość i rodzaj przyswajanych informacji na temat pandemii. Oczywiście, każdy z nas chce na bieżąco wiedzieć, co się dzieje. Jednak nie warto śledzić bez przerwy wszystkich wiadomości – wystarczy raz-dwa razy dziennie. Ustal porę dnia i wybierz JEDEN rzetelny kanał informacji (wybrana telewizja lub źródło internetowe). I daj swojemu mózgowi czas na odpoczynek od złych wiadomości! Dobrym pomysłem jest też zawarcie umowy z bliskimi osobami, że nie rozmawiacie na temat koronawirusa (albo rozmawiacie tylko przez 15 minut dziennie). To, że dowiesz się o nowych przypadkach zachorowań zmieni tylko jedną rzecz – podniesie Twój poziom lęku.

Przeczytaj też: Jak pozbyć się natrętnych myśli?

DLA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ZADBAJ O ZDROWIE FIZYCZNE
Wiem, brzmi banalnie. Przecież zawsze powinniśmy się zdrowo odżywiać, ćwiczyć i dobrze się wysypiać. Jednak teraz jest to NAPRAWDĘ ważne. Zaplanuj dzień tak, by wystarczyło Ci czasu na porządny sen, przygotowanie zdrowych posiłków i aktywność fizyczną (nawet jeśli ma to być spacer wokół bloku). Bardzo ważny jest kontakt z naturą – postaraj się o codzienne, krótkie wyjście na świeże powietrze, oczywiście z dala od ludzi.
To walka o Twoją odporność – trudne emocje i stres ją obniżają, a dbanie o zdrowie fizyczne podnosi. Inna sprawa, że gdy fizycznie czujesz się dobrze, łatwiej jest Ci psychicznie poczuć się dobrze. Poza tym… chyba nie chcesz zetknąć się z wirusem gdy masz obniżoną odporność?

ZRÓB CODZIENNE PODSUMOWANIE
To czas, w którym nieustannie jesteśmy bombardowani negatywnymi informacjami. Potrzebujesz na nie antidotum, które pozwoli Ci zachować pozytywne myśli, emocje – w tym, nadzieję. Dlatego każdego wieczoru znajdź chwilę, by podsumować swój dzień. Zwróć uwagę na swoje (nawet najmniejsze) sukcesy, ukończone zadania, powody do wdzięczności. Możesz również prowadzić dziennik wdzięczności. Takie podsumowanie na koniec dnia pozwoli Ci skupić się na tym, co w Twoim życiu jest teraz dobre. A zasypianie z myślą, że to był całkiem udany dzień korzystnie wpłynie na Twój sen i obniży poziom lęku.

Przeczytaj też: Jak odczuwać pozytywne emocje? 4 skuteczne sposoby

Możesz także polubić:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz