Koronawirus: jak zachować pozytywne myślenie?

2 kwietnia 2020
Koronawirus: jak zachować pozytywne myślenie?

Pozytywne myślenie w czasach koronawirusa? Gdy żyjesz w zamknięciu w czterech ścianach, na zewnątrz szaleje pandemia a gospodarka chyli się ku upadkowi? To chyba nie ten czas i nie to miejsce? Wręcz przeciwnie – pozytywne emocje to klucz do skutecznego radzenia sobie w kryzysie.

Oczywiście to trudny czas więc i emocje są trudne. Lęk, smutek, złość, frustracja czy dopadający Cię stres są jak najbardziej naturalne. Ale to pozytywne emocje są Twoją podstawową bronią w walce z negatywnymi skutkami stresu. Czy wiesz, że mogą Ci – dosłownie – uratować życie? Dzięki pielęgnowaniu ich zwiększasz swoją odporność (co może mieć kluczowe znaczenie jeśli zarazisz się wirusem).

Badania wykazały, że gdy po stresującym zdarzeniu doświadczasz pozytywnych emocji, Twój organizm szybciej się regeneruje. Pokazał to ciekawy eksperyment psychologiczny, w którym osoby badane były celowo zarażane wirusem grypy. Gdy doświadczały pozytywnych emocji, wirus rzadziej rozwijał się w chorobę. A jeśli już zachorowały – szybciej wracały do zdrowia niż osoby o niższym poziomie pozytywnych emocji.

Przeczytaj też: Koronawirus. 30 prostych sposobów na zredukowanie stresu

Co więcej, pozytywne emocje pomogą Ci przetrwać trudne chwile. Nie tylko dlatego, że są przyjemne. Również dlatego, że zwiększają umiejętność rozwiązywania problemów, ułatwiają podejmowanie decyzji i zwiększają kreatywność.

Łatwo powiedzieć – zwiększ pozytywne emocje. Ale przecież okoliczności zupełnie nie sprzyjają. Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, by mimo obecnych przeciwności losu częściej odczuwać pozytywne emocje.

Pozytywne emocje w czasach kryzysu


Przeczytaj też: Jak odczuwać pozytywne emocje? 4 skuteczne sposoby

1. Delektuj się drobnymi chwilami

Niezależnie od tego, jak teraz wygląda Twoja rzeczywistość, w ciągu dnia zdarza się całe mnóstwo rzeczy, które możesz docenić. To zapach kawy, ciepły prysznic i tak dalej. Nie przechodź obok nich na autopilocie! Zatrzymaj się, zwróć na nie uwagę, daj sobie szansę je przetworzyć. Poczuj przyjemność, jaka z nich płynie. Wywołana w ten sposób serotonina może poprawić Twój nastrój i pozwoli Ci się uspokoić.

2. Poszukaj dobrych wiadomości

Możesz na bieżąco śledzić każdą negatywną informację o liczbie nowych zachorowań, o problemach w służbie zdrowia… Możesz też poszukać pozytywnych rzeczy, które się w związku z epidemią zadziały. A jest ich cała masa! Mnóstwo osób bezinteresownie pomaga bardziej potrzebującym, powstają oddolne inicjatywy wspólnego szycia maseczek, zbierania na niezbędny sprzęt medyczny. Ludzie jednoczą się w obliczu kryzysu, wzajemnie sobie pomagając i dzięki temu pielęgnując nadzieję – bardzo ważną obecnie emocję pozytywną. Możesz do nich dołączyć!

3. Zrób coś dla innych

Badania pokazują, że bezinteresowna pomoc innej osobie bardziej podnosi nastrój niż zrobienie czegoś przyjemnego dla siebie. To naprawdę działa! A pomagać możesz na wiele sposobów – opiekując się starszymi sąsiadami, np. robiąc im zakupy. Wspierając ulubioną lokalną restaurację lub kawiarnię. Wiele z nich oferuje vouchery do wykorzystania w późniejszym terminie. Czyż myśl o wspólnym świętowaniu końca epidemii w towarzystwie przyjaciół w ulubionej restauracji nie jest wspaniała?

To mogą być także przeróżne drobne gesty życzliwości. Napisz zaległą recenzję ulubionej książki, skomentuj artykuł na blogu znajomego, wystaw pozytywną opinię firmie, z której usług korzystasz, wyślij maila z podziękowaniem. Gdy jesteśmy życzliwi, bardziej potrafimy docenić otrzymaną życzliwość. A to zwiększa poziom pozytywnych emocji. Innymi słowy – dobro wraca!

4. Zrób coś dla siebie

Kwarantanna to też dobry czas, by zająć się sobą. Zrobić rzeczy, na które nigdy nie było czasu. Jest sporo możliwości. Możesz nauczyć się czegoś nowego, przeczytać ciągle odkładane książki. Możesz też bezpośrednio wywołać pozytywne emocje posiłkując się humorem – to skuteczny sposób. Jak? Po prostu obejrzyj zabawny film. To może być ulubiona komedia romantyczna albo śmieszny filmik na Youtube. Pozwoli Ci to oderwać się od bieżących wydarzeń – choćby na kilka minut. Do filmików możesz wracać za każdym razem, gdy przytłoczy Cię rzeczywistość.

5. Prowadź dziennik wdzięczności

Dziennik wdzięczności to bardzo proste i niezwykle efektywne narzędzie. Pozwala on cieszyć się dobrymi chwilami i silnie pomnaża szczęście. A przy okazji jest skutecznym narzędziem w walce z depresją. Wystarczy kartka papieru i 15 minut tygodniowo. Jak skutecznie prowadzić dziennik wdzięczności? Informacje na ten temat znajdziesz tutaj: http://projektszczescie.pl/dziennik-wdziecznosci/.

Mam nadzieję, że moje podpowiedzi pozwolą Ci odczuwać więcej pozytywnych emocji w tym trudnym czasie. Jeśli mimo wszystko czujesz, że dominuje w Tobie lęk, złość, smutek czy inna negatywna emocja, pamiętaj – to też jest ok.

Przeczytaj też: Koronawirus. Jak radzić sobie z trudnymi emocjami? 9 strategii na kryzys

Możesz także polubić:

Brak komentarzy

Zostaw komentarz